12 september 2023
209 Views

Navigeren door de magische wereld van Kerst in de TV-commercial

Vanaf het moment dat de ‘r’ in de maand is, zien we steeds vaker het fenomeen van kerst voorbijkomen. De kerstshows bij tuincentra worden gebouwd, het kerstprogramma van pretparken is bekend en ook de grote kerstcircussen openen hun online ticketverkoop. Nog even en dan zien we de eerste Kerstcommercials op TV voorbij komen.

Waarom zetten bedrijven massaal in op het thema Kerst?

Kerstmis is booming business. De magische sfeer geeft mensen over de hele wereld dat fijne gevoel dat gepaard gaat met het uitgeven van geld. Een wisselwerking tussen consument en bedrijven die van een magische tijd ook een flinke commerciële tijd maakt. De grotere bedrijven pakken in deze periode dan ook uit met TV-commercials die naast TV veelvuldig worden ingezet in online kanalen. Traditioneel worden dan thema’s gekozen die een belangrijk thema vormen in de viering van kerst. Zoals emotionele binding, verspreiden van de kerstsfeer. Daarnaast zorgt het voor de nodige competitie tussen bedrijven die moet leiden tot een flinke piek in de verkopen. Wat is nou het verhaal achter die emotionele verbinding. Daar kunnen we kort over zijn.

Disney Parijs is er ook dit jaar weer vroeg bij om aandacht te vragen voor hun Kerstprogramma

Kerst TV-reclames worden gemaakt om een emotionele verbinding te creëren met het publiek. Ze proberen gevoelens van liefde, geluk, genegenheid en nostalgie op te roepen. Het doel is om het merkimago te versterken door positieve emoties te koppelen aan het product of de dienst. Ook als het gaat om het verspreiden van de Kerstsfeer doen bedrijven een duit in het zakje. Bedrijven willen namelijk deel uitmaken van de kerstsfeer en bijdragen aan de vreugde en het enthousiasme van het seizoen. Ze hopen dat hun reclames de consumenten in de stemming brengen om te kopen en cadeaus te geven. Met de eerder genoemde competitie tussen bedrijven is niet van vandaag of gisteren. Het hoort net zo goed bij de traditie van Kerst dan het vieren ervan. Aangezien de feestdagen een piekperiode zijn voor detailhandel en consumentenuitgaven, willen bedrijven namelijk hun concurrentiepositie versterken. Kerst TV-reclames kunnen een belangrijk instrument zijn om de verkoop te stimuleren en marktaandeel te vergroten.

Op welke thema’s zetten bedrijven in?

Kerst zorgt voor een magische sfeer. Steeds eerder in het jaar, opent de kerstsfeer de harten van miljoenen mensen in Nederland, België en de rest van de wereld. Familie, samenzijn, vriendschap, mededogen, nostalgie, vrijgevigheid, magie en wonderen zijn zomaar wat thema’s waar Kerst om draait. Deze thema’s zien we dan ook vaak terug in de grote TV-commercials rond Kerst. Veel Kerst TV-reclames benadrukken bijvoorbeeld het belang van familie en samenzijn. Ze tonen scènes van gezinnen die bij elkaar komen, cadeautjes uitwisselen en samen genieten van maaltijden. Dat is waar het bij veel families tijdens Kerst om draait. Daarom benadrukken bedrijven vaak het belang van vriendschap en mededogen tijdens de feestdagen. Ze moedigen aan om aardig te zijn voor anderen en goede daden te verrichten.

Een overzicht van beste Kerstcommercials die ooit zijn gemaakt

Onder de noemer ‘vroeger was alles beter’ speelt nostalgie een terugkeren thema in TV-commercials rondom Kerstmis. Er wordt gefocust op herinneringen aan kerstvieringen uit het verleden. Dit kan resoneren met kijkers en hen in een feestelijke stemming brengen. Daarnaast is Kerst een tijd van cadeaus geven en ontvangen. Reclames benadrukken vaak het geven van geschenken en het belang van vrijgevigheid wat uiteindelijk moet zorgen voor grote verkooppieken voor bedrijven. Afsluitend is het magie en wonderen wat de boventoon voert. Veel Kerst TV-reclames bevatten magische elementen, zoals de kerstman, elfjes, en betoverde landschappen. Dit draagt bij aan de betovering van het seizoen en de ultieme sfeer van de mooiste tijd van het jaar. 

We zien Kerstgerelateerde commercials steeds vroeger

In de stijd om de consumenten zien we dan ook steeds vroeger Kerstgerelateerde commercials op TV en op social media. Startende na de zomervakantie. Wanneer de ‘r’ in de maand komt, de temperaturen weer gaan dalen en het steeds eerder donker wordt; dan verlangen we allemaal massaal naar de gezellige tijd van de donkere dagen voor Kerst. In Amerika starten het grote commerciële geweld na Thanksgiving (eind november in de Verenigde Staten).

Het Britse Tesco pakt ieder jaar weer uit met leuke en grappige TV-commercials rondom Kerst

Ook daar zie je een ontwikkeling dat de eerste reclames al in aanloop naar Thanksgiving worden onthuld. Ook in Nederland en België zien we rond die periode de eerste Kerstgerelateerde commercials. Rondom Sinterklaas wordt dat afgezwakt. Waar vroeger pas vanaf het vertrekt van de Goedheiligman op 6 december massaal werd overgesprongen naar de Kerst zien we deze datum behoorlijk verschuiven. Inmiddels is 1 december de magische startdatum geworden dat het allemaal draait om Kerst. Uiteraard zien we ruimschoots voor die tijd de eerste posts, commercials en berichten over het thema. Iets wat ruimschoots wordt geconsumeerd door een ieder. 

De jaarlijkse supermarkt stijd rondom Kerst en de rol van de Kerstcommercials

In Nederland is de periode rond Kerst een tijd van warmte, samenzijn en genieten van heerlijk eten. Supermarkten spelen een cruciale rol in het creëren van de feestelijke sfeer, en dit is duidelijk aanwezig in hun inzet voor tv-commercials tijdens deze feestelijke periode. Met prachtig gefilmde reclames brengen supermarkten niet alleen hun producten onder de aandacht, maar ze vertellen ook inspirerende verhalen over samenzijn, tradities en het delen van liefde en geluk.

Kerstpakkettenkiezer.nl - Algemene banners

De bekende thema’s zoals ze in deze blog zijn toegelicht. Deze commercials benadrukken vaak de kernwaarden van de merken en benadrukken het belang van verbondenheid, empathie en het creëren van onvergetelijke momenten met dierbaren. Ze proberen de belangrijkste Kerst thema’s de koppelen aan de belangrijkste thema’s voor individuen, families en groepen. Door de inzet van tv-commercials slagen supermarkten erin om aandacht te vragen voor de feestdagen en hun klanten aan te moedigen om in hun winkels de essentiële ingrediënten voor een onvergetelijke Kerst te vinden.

Kerst TV-reclames spelen dan ook een cruciale rol in het vieren van de feestdagen en het verbinden van bedrijven met het publiek op een emotioneel niveau. Ze zijn een viering van de kerstsfeer, familie, en vrijgevigheid, terwijl ze ook de verkoop en merkloyaliteit stimuleren. Het is een traditie die niet alleen de consumenten in de stemming brengt voor de feestdagen, maar ook bedrijven helpt hun merk te versterken en hun doelgroep te betrekken.


0 Comment

Leave a Reply

15 49.0138 8.38624 arrow 0 arrow 1 3500 1 0 horizontal https://christmaslover.nl 300 1 1